fredag 19 september 2014

Drama i älgskogen

Det finns människor som inte förstår varför jag går upp före fem på morgonen och drar ut skogen med kameran. Nu ska jag förklara. I morse fick jag se ett drama i flera akter. Den första bilden är när tre tjurar möttes "Talking to me..?" En tiotaggare, en fyrtaggare och ett cykelstyre - en tvåtaggare.
Men det började tio minuter tidigare. Jag upptäckte en ko gömd bakom spindelnäten. Och en ko i brunsttider betyder att det finns tjurar i närheten. De är ju inte mer än människor...
 Först såg jag cykelstyret. Han hade redan gett upp kampen och satsade på mat istället.
Sedan såg jag fyrataggaren. Han hade sett vad jag inte sett - den tunge utmanaren - tiotaggaren med skovelhornen.
Han gick fram emot den store, som egentligen inte brydde sig så mycket... Han visste vem som hade makten.
En liten enkel gest med huvudet i vädret och med hornet tydligt markerade räckte...
Sakta gick den store bort tillsammmans med kon i dimman.
Och vad som sedan hände vet jag inte, men jag tog en genväg och mötte dem på nästa hygge, solen hade gått upp och det kändes nästan romantiskt därute. Vem vill ligga kvar i sängvärmen när allt detta finns alldeles gratis därute?





1 kommentar:

  1. Fantastisk morgon som det är väl värt att kravla sig upp för! Härliga bilder! Själv tycker jag det är ovanligt dött i markerna för att vara denna årstid,men det är ju så det är,ibland allt,sen inget.

    SvaraRadera